Middelbare school. De plek waar je liefdesverdriet zult kennen, onzekerheden tegemoet komt en waar je waardevolle vriendschappen zult maken. Kortom: de plek waar je je zult ontwikkelen.

Al heb ik 3 jaar lang op een andere middelbare school gezeten, en zit ik hier nog maar iets van een jaar, Ubbo Emmius is de plek waar ik mij het meest ontwikkeld heb. Hier ben ik druk bezig geweest met de ‘echte ik’ vinden. En waar ik achter ben gekomen, is dat niet alleen jij, maar ook anderen degene zijn die jou maken tot wie je bent. Niet alleen vrienden, maar ook klasgenoten en docenten.

De (voor mij) meest spannende en meest bijzondere dag was de eerste dag van school. Omdat ik benieuwd ben hoe anderen die dag ervaren hebben, heb ik meerdere verhalen verzameld.

 

De eerste dag (Sanne Warringa, SH4E)

‘De eerste dag op Ubbo Emmius herinner ik me nog volledig. Ik kwam binnen door de deur, half trillend op mijn benen. De school was overweldigend groot, ik voelde me klein en nietig. Met mensen van mijn vorige school Whatsappent over dat ik niet wist waar ik heen moest, terwijl ik steeds om me heen keek. Één iemand kende ik nog van vroeger, en zij kwam op mij afstappen. Ze vertelde dat ik in de aula moest wachten totdat iemand zou omroepen bij wie je in de klas zou komen. Toch was ik te nerveus om erheen te gaan. Ik bleef staan waar ik stond, wachtende tot er meer mensen naar de aula toe zouden gaan.

‘Wil iedereen gaan zitten en stil zijn? Je hoort nu bij wie je in de klas gaat komen.’ Ik blijf ergens achteraan staan, wat achteraf niet zo’n slimme keuze was. Doordat het erg luidruchtig was kon ik de namen die omgeroepen werden niet erg goed horen. Gelukkig hoorde ik mijn naam er wel tussendoor. Ik zie een groep lopen, en ik loop er achteraan. We lopen (nu wetende lokaal 55) in, en iedereen gaat zitten. Ik zoek een plekje en blijf rustig afwachten tot de mentor ging praten. Het is mijn mentor, mevrouw Holtjer die het woord neemt. Er wordt ons gezegd om de tas met jouw naam erop te pakken om vervolgens weer op je plek te gaan zitten. De rest is vrij basic, gewoon controleren of alle boeken aanwezig zijn etc. Nadat we klaar waren was ik van plan het lokaal op te zoeken waar ik de volgende dag het eerste uur les zou hebben. ‘Dan kom je in ieder geval niet te laat op je eerste schooldag!’ had mam nog zo gezegd. (Uiteindelijk kwam ik bijna te laat, ik had me verslapen…). Ik stond op, en ineens word ik aangesproken. ‘Hey, kan ik misschien meelopen?’ zegt één van de meisjes uit mijn nieuwe klas tegen me. Dat meisje, die de eerste is waar ik mee heb gepraat in de klas, dat was Irene. We hebben samen nog wat rondgelopen door de school, om vervolgens ieder naar huis te gaan. Een mooie afronding van de eerste schooldag.’

 

De eerste dag (Irene Kooistra, SH4E)

‘Ik weet nog wel dat ik in het lokaal stapte, en Iris zag zitten. Haar strak achterover in een paardenstaart, strak gezicht, nette houding, en ga zo maar door. Ik durfde niks te zeggen. Het enige wat ik dacht was ‘onder uit – armen over elkaar – staren en u moet het wel goed gaan.’ Toen het gesprek met allemaal informatie klaar was gingen we allemaal bijna weg, en rende ik Sanne achterna, om te vragen of we samen konden lopen morgen. Ik weet nog wel dat jij zei dat jij ook geen idee had waar je heen moest gaan. Toen hebben we samen lokalen gezocht. Dat is ongeveer wat ik er nog van weet.’

 

De eerste dag (Laura Setz, SH4E)

‘Het begon met namen opnoemen. Ik was erg benieuwd naar mijn klasgenoten en mijn rooster. Toen we uiteindelijk allemaal, als klas zijnde, waren gaan zitten werd er van alles verteld over hoe het allemaal op die school ging, omdat het voor de meesten nieuw was i.v.m. de wisselingen tussen Noorderpoort en het Ubbo Emmius. Ik weet ook nog wel dat ik serieus dacht dat Iris en Irene de, om het zo te zeggen, main bitches van de klas zouden zijn. Ze keken strak vooruit, nette houding etc. Ook weet ik nog dat ik per ongeluk met de zware boekentas tegen Sanne haar hoofd kwam, wat me erg speed. Dat zei ik tegen je, maar je reageerde niet. Waarschijnlijk had je me in jouw hoofd al gewoon geblokt ofzo, haha!’

 

De eerste dag (Janita Suk, SH4E)

‘We moesten allemaal in de aula zitten om te horen te krijgen bij wie je in de klas kwam te zitten. Ik zat naast iemand met een hele rare lach, haast een zeehond. Voor de rest weet ik eigenlijk niet zoveel meer. We kregen informatie en boeken enzo, maar dat was het ook wel.’

 

De eerste dag (Nadeche Elzen, SH4C)

‘Het was een beetje gekkig. Dit kwam waarschijnlijk vooral door de overgang van het Noorderpoort naar het Ubbo Emmius. Want op het Noorderpoort kregen we de boeken thuis gestuurd en hoefde we niet gelijk de dag erna naar school toe. Op het Ubbo was dat wel zo, wat ik best vreemd vond. Ik vond het ook wat ongemakkelijk dat ik bijna niemand kende naast mensen van het Noorderpoort en nog een paar anderen van het Ubbo Emmius. Dat ik bij Marilèn in de klas zat was wel erg geruststellend, aangezien ik haar wel al goed kende. We hoorden ook hoeveel havo klassen er wel niet waren, en dat waren voor degenen van het Noorderpoort niet normaal veel. Toen we uiteindelijk de boeken hadden gekregen zag ik dat we andere methodes hadden gekregen, wat ook wel even wennen was.’

 

De eerste dag (Evan Bosman, SH4G)

‘Eerst moesten we naar de aula waar we te horen kregen in welke klas we zaten. Ik zat in de allerlaatste klas dus kon ik lekker lang wachten. Toen we eenmaal bij onze 2 mentoren waren ingedeeld gingen we naar het lokaal. Daar was natuurlijk als eerste de kneus die verkeerd zat aan bod. Toen dat geregeld was gingen we de tas met boeken van 300 kilo ophalen. Vervolgens kwamen we weer in het lokaal terug waar we een map, proefwerkblok en nog wat andere papieren meekregen. Toen kregen we een hele preek over hoe het rooster werkt, dat je dat ding moest overschrijven in je agenda en nog meer gelul. Daarna nog wat zaken over de middelbare school. We hebben daar letterlijk meer dan anderhalf uur gezeten, te leiden en creperen, terwijl alle andere klassen na 15 minuten al klaar waren.’

Heeft u aanvullende informatie?

Deze website is altijd in ontwikkeling en nooit volledig. Kunt u dus meer vertellen over een foto of een fotoserie? Heeft u zelf beeldmateriaal beschikbaar dat u met ons wilt delen? Geef graag via onderstaand formulier uw informatie door!

Gaat het om één specifieke foto, omschrijf dan over welke foto het gaat. Vul ook uw contactgegevens in, zodat wij u kunnen benaderen bij aanvullende vragen. Alleen als u bij 'naamsvermelding' een vinkje zet voor toestemming, zullen wij eventueel uw naam vermelden in de presentatie. 

Heeft u beeldmateriaal, laat dit dan bij 'toelichting' weten zodat wij contact met u op kunnen nemen. 

× U heeft niet alle velden correct ingevoerd.