In de jaren ’80 stond het er slecht voor met de christelijke Ludgermavo in Veendam. In 1988 waren er maar 29 aanmeldingen, terwijl – om twee klassen te vormen - 31 leerlingen de ondergrens was. De urgentie om te veranderen was groot.
Dit was de aanleiding voor een grootschalige onderwijsvernieuwing naar het ‘thuiswerkvrij onderwijs’. De urgentie was duidelijk. Het kwam van de grond door het grote saamhorigheidsgevoel en het delen van de verantwoordelijkheid.
Het mooie van het thuiswerkvrije systeem was de mogelijkheid om het onderwijs inhoudelijk stevig te verbeteren. Eén van de uitgangspunten was het zelfstandig werken, wat in die tijd nog een relatief nieuw begrip was. Hiervoor werd ook tijd ingeruimd in de lessen. Pas later kwamen de basisvorming, de Tweede Fase en de vmbo-ontwikkeling. Er werd nagedacht over wat er in de les moest gebeuren door de docent en door de leerling. Na de lessen bleven de leerlingen op school om hun huiswerk af te maken.
Daarnaast kreeg het mentoraat een impuls. Ouders moesten op de hoogte zijn van de manier waarop hun zoon of dochter thuis werkte, dat werd door het jaar heen vastgelegd in een mentorbrief, die samen met het rapport werd opgehaald door zoon/dochter mét hun ouders.
Hoe kom je tot een onderwijsvernieuwing als deze? Waar haal je de inspiratie vandaan en wat kan het betekenen voor de regio wanneer je een voortrekkersrol op je neemt?
Deze website is altijd in ontwikkeling en nooit volledig. Kunt u dus meer vertellen over een foto of een fotoserie? Heeft u zelf beeldmateriaal beschikbaar dat u met ons wilt delen? Geef graag via onderstaand formulier uw informatie door!
Gaat het om één specifieke foto, omschrijf dan over welke foto het gaat. Vul ook uw contactgegevens in, zodat wij u kunnen benaderen bij aanvullende vragen. Alleen als u bij 'naamsvermelding' een vinkje zet voor toestemming, zullen wij eventueel uw naam vermelden in de presentatie.
Heeft u beeldmateriaal, laat dit dan bij 'toelichting' weten zodat wij contact met u op kunnen nemen.