Na de bevrijding werd het schoolleven langzaamaan weer opgepakt. De leerlingen van de examenklassen raakten zwaar teleurgesteld. Zij hadden zo zich zo goed en kwaad als het ging voorbereid op hun eindexamen: de lessen van deze klassen ging voor alle andere door en er werd thuis hard gestudeerd. Toch werd er landelijk besloten dat de leerlingen zonder examen te doen hun diploma in ontvangst kregen.
Renny Wadman-Smook vertelt hoe ingrijpend dit voor haar klas was. Het diploma kregen ze zo maar toegeschoven. En plots was de schooltijd voorbij. Daar werd de klas weemoedig van. Ze hadden veel meegemaakt in de oorlogsjaren en ook vrienden uit de groep waar ze altijd mee fietsten verloren...
De overgang naar een nieuwe periode wordt ook duidelijk zichtbaar door de directiewissel. Er moest een nieuwe directeur komen. Natuurlijk solliciteerde Rahms ook, hij had immers de taken waargenomen in de afwezigheid van Lantermans.
Wat was Rahms voor man? Hij werd door leerlingen gewaardeerd, maar week sterk af van de 'norm', zo blijkt uit een tweetal verhalen over hem:
Meneer Rahms was leraar aan de hbs. Maar hij was ook, wat je noemt, een aparte! Rahms was een zelfstandig karakter, dat zich niet zoveel aantrok van wat de mensen om hem heen zeiden. O ja, hij was gereformeerd. Maar wat dat betreft stond hij niet in zo’n hoog aanzien bij mijn ouders. Hoewel je het alleen maar van hervormden placht te zeggen, hij was een gereformeerde op wieltjes. Desondanks mochten wij best naar hem toe! Tussen haken: Ik denk dat dat kenmerkend voor mijn ouders was. Je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn, sterker zelfs, je kunt bepaalde dingen in iemand afkeuren, dat wil nog niet zeggen dat je hem of haar daarom links moet laten liggen.
Heerlijk eigenlijk om dat te kunnen zeggen van je ouders! Nog zo’n voorbeeld was dat mijn vader eens tegen zijn Roomse achterbuurman zei. (Zouden ze het met een hoofdletter hebben geschreven? In elk geval spraken ze niet over Katholieke of Rooms-katholieke – nee het was gewoon Roomse!) Terwijl ze in hun tuintjes stonden te praten hoorde ik mijn vader zeggen: Man, we zijn bij verschillende kerken en ik ben het ook absoluut niet eens met wat jullie kerk leert, maar toch denk ik dat we mekaar in de hemel wel zullen tegenkomen. Ook dat was, net als bij meneer Rahms, een vorm van zelfstandig – los van de kerk – durven denken.
Hoe dan ook, meneer Rahms had een tuin achter zijn huis. Niet zomaar een tuin, nee een verwilderde tuin. Deed hij er dan niets in? O, zeker wel. Hij was een tuinier in hart en nieren. Alleen harkte hij zijn grint niet iedere zaterdag, zoals dat hoort voor de zondag. En hij had ook geen perkjes, die zwarte grond laten zien omdat alle onkruid eruit gewied is. Nee, hij had een tuin waarin hij – vast wel gecontroleerd, zeg ik nu! – de natuur zijn werk liet doen. Prachtige bloemenweelde dus. En hij wist ervan te vertellen. Als ik geboren was met een goed geheugen zou ik nu nog kunnen navertellen welke namen hij aan ‘ieder zijner planten’ gaf.
Ik kon in die tijd (welke eigenlijk?) de k niet goed zeggen. Wel, Meneer Rahms wist daar wat op: De kip kakelt en de haan kukelekuut. Helaas, dat werd met mijn spraakgebrek: De tip tatelt en de haan tuteletuut. Om nooit te vergeten!
Mijn afwijking is later (hoeveel later?) verholpen door spraaklessen, waardoor ik ‘normaal’ kon worden.
Uit: Ik ben 80 – Korte verhalen van Bert Willering (Assen 2016).
Deze website is altijd in ontwikkeling en nooit volledig. Kunt u dus meer vertellen over een foto of een fotoserie? Heeft u zelf beeldmateriaal beschikbaar dat u met ons wilt delen? Geef graag via onderstaand formulier uw informatie door!
Gaat het om één specifieke foto, omschrijf dan over welke foto het gaat. Vul ook uw contactgegevens in, zodat wij u kunnen benaderen bij aanvullende vragen. Alleen als u bij 'naamsvermelding' een vinkje zet voor toestemming, zullen wij eventueel uw naam vermelden in de presentatie.
Heeft u beeldmateriaal, laat dit dan bij 'toelichting' weten zodat wij contact met u op kunnen nemen.